Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Op bezoek bij Zwartbol Advocaten. Bas Ort aan het woord!

Dit ben ik!
Bas Ort. Geboren in Alblasserdam en vanaf (denkt diep na….) 1988 ook werkzaam als advocaat in Alblasserdam.

Hoe lang ben je al lid van de OKA?
Vanaf dag 0! Als één van de initiatiefnemers heb ik tezamen met de ‘groep van 7 mannen’ de OKA uit het niets opgericht. Van die groep van 7 mannen zijn er buiten mijn persoon geen lid meer van de OKA.

Wat ik leuk en bijzonder vind, is dat er ook nog steeds een aantal andere OKA-leden actief lid zijn vanaf de oprichting van de club, nu 28 jaar geleden.
Dat zegt iets over de OKA!

Kun je iets meer vertellen over je bedrijf en jouw functie (werkzaamheden, rol, aantal personeelsleden, hoe lang al)?
Ik ben in 1988 gestart als advocaat bij Zwartbol Advocaten en vanaf 1992 ook mede-eigenaar van dit kantoor. In die begintijd was je als advocaat en kantoor nog generalist. Dus eigenlijk deed je van alles wat. De afgelopen decennia heeft in de branche een enorme specialisatieslag plaatsgevonden met daarbij het ontstaan van zogenaamde niche-kantoren. Mijn kantoor is bij uitstek een niche te noemen. Waarin? Nou, wij hebben een internationale contractpraktijk in de scheeps- en superjachtbouw, industrie, handel en bouw.

Zwartbol is sterk geworteld in Alblasserdam, groot Rotterdam, en inmiddels ook internationaal.

Voor wat betreft de personeelsleden: wij werken met 7 advocaten en 4 secretaresses in een mooi historisch pand uit 1917.

Waarom is het aantrekkelijk om bij jouw bedrijf te werken?
Onze juristen zijn hoog opgeleid en willen graag uitdagend werk doen voor interessante klanten in relevante zaken. Dat kunnen wij hen door onze specialisatiegraad ook bieden.

Vroeger waren onze secretaresses met name bezig met het uitwerken van notities vanaf een dictafoon en ander typewerk; zij zijn inmiddels uitgegroeid tot de ‘personal assistent’ en ontzorger van de advocaat in de breedste zin van het woord.

Voor alle medewerkers binnen ons bedrijf geldt, dat zij in volledige vrijheid kunnen werken, met veel ruimte voor opleiding en zelfontplooiing. Zij zijn het DNA van ons bedrijf.

Waar ben je zakelijk gezien het meest trots op?
Ik zie Zwartbol echt als mijn derde kindje, dus ik ben heel trots op de uitbouw van ons kantoor en de positieve naamsbekendheid die met onze naam gepaard gaat. In de beginjaren hadden we te maken met een ‘up-hill-battle’; elke keer uitleggen wie en wat Zwartbol Advocaten nu precies doet en waar we voor staan. Inmiddels is het een gevestigde naam, wat natuurlijk niet zegt dat je niet hoeft te presteren. Integendeel. Elke dag moeten we ons bewijzen, zelfs meer dan vroeger. Niets is meer vanzelfsprekend, ook niet in de advocatuur.

Wat wil je zakelijk bij voorkeur vergeten c.q. waar ben je niet trots op?
Eigenlijk niets (met een grote glimlach)! Mijn motto is: ‘Wees niet negatief of droevig over wat er gebeurd is; wees blij wat het gebracht heeft’.

Waarvoor en hoe sta je elke ochtend op?
Ik sta elke ochtend met plezier op omdat ik altijd weer volop energie krijg van contacten met mensen: mijn gezin, vrienden, zakelijke relaties en collega’s op kantoor. En daar doe ik het ook voor.

Een uitstapje naar muziek; wat is je favoriete nummer?
Die vraag had ik niet verwacht. Al Jarreau met Mornin. Dit nummer belichaamt exact het antwoord op de vorige vraag. Sta open voor het leven, voor verrassingen, voor anderen en omarm het mooie!

Draai je dit nummer elke dag?

Dat niet, maar wel regelmatig. Ik luister veel Spotify en daar komt dit nummer dan via allerlei afspeellijstjes weer terug op basis van voorkeuren.

Waar ben je zakelijk sterk in: op welk gebied kan een ander OKA-lid advies van je krijgen?
Pfff….ik vind dat ik mij goed kan inleveren in de positie van de ander. Van een cliënt of vriend en alles er tussenin. Daarnaast ben ik altijd duidelijk over mogelijkheden en onmogelijkheden en gebruik geen wollige taal.

Waar zou je zelf goede raad over willen ontvangen en kan een OKA-lid jou benaderen?
Dat gaat toch wel om een lastig onderwerp. Onvermijdelijk komt een keer de transitie van full-time werken naar een minder actieve fase. Ik trek daarbij natuurlijk mijn eigen plan en hoef daarin ook niet direct advies, maar het wordt wel een onderwerp wat speelt en steeds meer gaat spelen. En de zoektocht van balans en momentum daarbij.

Hoe ziet jouw bedrijf er over maximaal 5 jaar uit?
Dat is een makkelijke vraag. Namelijk precies zoals nu. We hebben alles goed op de rit. Wij bevinden ons in een redelijk conservatieve beroepsgroep, waarin de afgelopen 20 jaar ook niet veel schokkends is veranderd.

Daarnaast is mijn business super gespecialiseerd. Op dit gebied zullen mijn cliënten ook altijd iemand in het echt willen zien en spreken. Het blijft people business.

Met natuurlijk ook een digitaliseringslag waar dat wel mogelijk is. En de dagelijkse alertheid om je meerwaarde te laten zien; ook dat is onveranderd. Er zijn veel goedkopere adviseurs dan dat wij zijn, en toch wordt ons kantoor gekozen. Ook over 5 jaar. Zolang je jouw meerwaarde maar weet te bewijzen, elke dag weer!

Wie is je grootste voorbeeld en waarom?
Moet ik nu politiek en sociaal verantwoord een reactie geven? Nee… ik kies voor Ronald Reagan oftewel de man die de ‘great communicator’ genoemd werd. Ik ben er namelijk heilig van overtuigd dat dit – communicatie – zakelijk, maatschappelijk en privé heel belangrijk is.

Ik denk dat ikzelf ook goed en inlevend kan communiceren. Dat weet je natuurlijk niet van jezelf als je net afgestudeerd bent, maar op mijn 57e durf ik dat nu wel over mijzelf te zeggen. Het is de basis van heel veel en heeft mij gebracht waar en wat ik nu ben.

Waarom ben je lid van de OKA en heb je suggesties en/of tips voor het bestuur?
Ik ben lid van de OKA omdat de OKA voor mij vanaf dag één een netwerkgroep en platform is geweest voor het uitwisselen van ideeën, zakelijke contacten, kennis en lol maken met elkaar. In alle jaren dat de OKA bestaat en ik lid ben, zijn dat de drijfveren en succesfactoren geweest.

Een tip heb ik ook. Waar ik zelf destijds als voorzitter al mee worstelde is de vraag, hoe aansluiting te houden met de jongere generatie. Hoe bind en boei je de groep van 20-40 jarigen zo, dat zij lid worden en ook actief naar de OKA-bijeenkomsten komen? Zorg dat je de aansluiting met deze groep behoudt en/of krijgt.

Hoe dat te doen? Dat is inderdaad de hamvraag. Je ziet die uitdaging niet alleen bij de OKA maar bijvoorbeeld ook bij sportverenigingen of serviceclubs.

Aan de andere kant is het ook zo dat toen ik die jongere generatie was, ik prima met de mensen ouder dan ik kon lezen en schrijven en hen ook opzocht. Juist ook van hen heb ik veel kunnen leren. De verbinding zoeken ligt dus ook bij de jongeren op dat vlak en die hiervoor open willen staan.

Welke jongere medewerker binnen je bedrijf neem je de volgende OKA bijeenkomst mee?
Haha, da’s en goeie! Daar denk ik over na en wordt vervolgd.

Wat vind je van dit theekransje?
Wat een superleuk initiatief! Het maakt de OKA en de leden persoonlijker en legt de basis voor verbindingen. Goeie! Leve de voorzitter van de OKA.

En tot slot de laatste vraag: heb je nog een vraag gemist of wil je nog iets kwijt?
Ik vind het ontzettend leuk dat ik als oud-voorzitter en bijna-dinosaurus de eer heb van dit eerste interview. En zou als OKA lid de komende keer graag een jonkie aan het woord willen hebben. In leeftijd en OKA-lidmaatschap!