DE VOORZITTER AAN DE THEE (OF BORREL 😀) MET….
Wat kan de OKA doen om te blijven binden en boeien?
Net als iedere organisatie wil de Ondernemerskring Alblasserdam niet alleen meer leden, maar bovenal tevreden ondernemers! Waar ben je als ondernemer mee bezig, of juist niet? Wat wil je delen met je collega OKA-leden? En wat kan de OKA doen om je te blijven binden en boeien?
De voorzitter is deze keer virtueel op bezoek bij Ycontrol. Carmen Valk-Struik geeft antwoord op de vragen.
Dit ben ik!
Een gezellige, ietwat eigenwijze jonge dame, want voor een meid ben ik eigenlijk te oud, met een groot hart. Dat ben ik in een notendop.
Hoe gaat het met jou persoonlijk in deze periode van het corona-virus?
Aan de ene kant is er sprake van berusting. Het gebeurt en ik kan er niets aan doen. Het overkomt ons allemaal. Aan de andere kant geeft het ook zorgen voor de economische gevolgen. Praktisch gezien is er een uitdaging met tijd en kinderen thuis die niet naar school mogen. Mijn partner werkt in de zorg met mensen die een verstandelijke beperking hebben: de impact die het virus daar heeft, heeft ook weer impact op ons gezinsleven.
Je bent nu ook tijdelijk schooljuf geworden? Haha, mijn man doet het grootste deel. In de ochtend is er thuisonderwijs. En als ik thuiskom van kantoor mag ik met de oudste aan de slag om het moeilijke rekenwerk over te nemen.
Wat is de impact van het corona-virus momenteel op jullie dagelijkse bedrijfsvoering? En in de toekomst?
Ik merk dat veel opdrachtgevers erg terughoudend zijn om te investeren. Aan de ene kant begrijp ik dit wel want het is een onzekere tijd en mensen geven dan liever geen geld uit. Aan de andere kant zijn er toch heel veel sectoren die gelukkig wel kunnen doordraaien. Mensen werken daarbij bijvoorbeeld ook thuis. Het is belangrijk dat iedereen het vertrouwen snel terug krijgt.
Hoe krijgen mensen vertrouwen terug, denk jij?
Veel mensen zijn hard aan het protesteren tegen de huidige situatie. Dat kun je wel doen maar daardoor wordt het niet beter en lossen de problemen niet op. We hebben 17 miljoen mensen. Als 10% daarvan ziek wordt is dat 1,7 miljoen zieken. Stel dat 10% daarvan in het ziekenhuis komt, dat zijn 170.000 mensen. Stel dat 10% hiervan op de IC belandt dan hebben we het dus al over 17.000 mensen. En dan is deze rekensom slechts met een aanname van 10%! Voor mij is het super duidelijk dat er een probleem is. We kunnen daarop nu niet anticiperen en we moeten hiermee dealen. Het gaat niet alleen om de doden door het virus. Dat is natuurlijk vreselijk maar als mensen ziek worden heeft dat ook een enorme impact op de economie. Mensen moeten het serieus blijven nemen.
En daarnaast niet vast blijven houden aan ‘oude’ gewoontes, maar kijk vooral naar verandering, wat er wel mogelijk is. Ahoy bijvoorbeeld, die doet op dit moment uiteraard geen evenementen maar bouwt wel een nood-ziekenhuis. Dit levert ook weer werk op. De vraag is nu met name ‘hoe dan wel’. Hoe moeilijk dat soms ook is en lijkt.
‘Hoe dan wel’ in jouw bedrijfsvoering? Je hebt hierover vast al nagedacht.
Ik merk aan mijzelf dat ik rust in mijn hoofd moet krijgen. Nieuwe situatie, werk valt weg, minder opdrachten: vol hoofd. Door berusting krijgt ik weer een ‘leeg hoofd’ en kan ik weer nadenken over oplossingen. Zoals bijvoorbeeld over een nieuwe manier van netwerken. Wij zijn nu gewend aan bijvoorbeeld borrels en etentjes vanuit de OKA. Misschien is het een idee om 5-10 OKA-ondernemers uit bijvoorbeeld één branche online uit te nodigen die dan ook weer één collega uitnodigen. Dus een nieuwe manier van netwerken. En dan met elkaar pitchen: wat kunnen we voor elkaar betekenen? Groepjes van aannemers, transporteurs, etcetera. Eventueel met afhaalmaaltijden om toch de gezamenlijke maaltijd na te bootsen. Ik wil mij hier best voor inzetten en ondersteuning bieden.
Leuk idee; als hierin ondersteuning nodig is weten wij je te vinden!
Hoe zie je de impact van het corona-virus op de langere termijn voor jouw bedrijf?
Dat is een glazen bol. Ik kan nu alleen acteren op de zaken die ik nu weet. Ik verwacht wel dat we de huidige veranderingen nog minstens een jaar zullen moeten blijven moeten volhouden. En langzaam aan, maatregelen loslaten en weer aantrekken, als het mennen van een paard, aan de gang moeten met elkaar naar een nieuwe samenleving. Het thuiswerken wordt naar ik verwacht wel het ‘nieuwe’ werken. Tot voor kort was dit in veel sectoren “not done”. Maar ik verwacht dat dit door bijna iedereen als normaal gevonden gaat worden. Ook de work-life-balance zal verder onder de loep komen te liggen. En het is ook helemaal niet nodig om altijd de wereld over te vliegen voor overleg. Daarnaast komen we dan ook los van de ‘aanwezigheidspremie’, het oude prikklok idee. Aanwezig zijn heeft niets te maken met wat je oplevert. De techniek is er om mensen vanuit huis te laten werken, dat hebben we de afgelopen weken wel gezien. Uiteraard in de beroepen waar dat mogelijk is, een bouwvakker is nog steeds nodig op de bouwplaats en een zorgmedewerker in het ziekenhuis!
Maar dit nieuwe taakgerichte werken vereist ook een andere manier van leidinggeven/managen. Dat zal hier en daar niet zonder slag of stoot gaan.
Hoe lang ben je al lid van de OKA?
Ruim een jaar. Ik heb langer geleden als toenmalig voorzitter van de Voedselbank wel al eerder contact gehad met de OKA.
Kun je iets meer vertellen over je bedrijf en jouw functie (werkzaamheden, rol, aantal personeelsleden, hoe lang al)?
Ik ben in 2015 begonnen. Ik help bedrijven om hun winst te verdubbelen. Met name op het gebied van efficiënt werken, document management, informatiebeheer. En zeker ook nu het overstappen naar videobellen, het werken in Teams. En daarbij focus ik mij met name op de gebruikershoek. Daarbij ben ik de brug tussen ICT en gebruiker.
Momenteel heb ik 1 medewerkster in dienst die zich met name richt op social media. Daarnaast heb ik een kandidaat op het oog om op te leiden, maar dit staat nu door corona even op een laag pitje.

Waarom is het aantrekkelijk om bij jouw bedrijf te werken?
Aanwezigheidspremie is iets waarin ik niet geloof. Ik geloof in kracht van eigen mensen. Ik geloof ook niet in mensen in hokjes plaatsen. Ik wil mensen graag echt laten groeien en bloeien waar ze zelf goed in zijn. En waar ze niet goed in zijn, ze daarin ondersteunen. Dat is goed voor henzelf, voor de klant en voor mijn bedrijf. Een win-win-win situatie, zeg maar.
Waar ben je zakelijk gezien het meest trots op?
Zo! Dat is een lastige! Dat ik dit werk toch alweer vijf jaar doe, met alle ups en downs. Vorig jaar heb ik een lastig financieel jaar gehad door het vertrek van mijn zakenpartner. Ik heb mezelf toch weer herpakt en ben doorgegaan.
Wat had je zakelijk gezien, achteraf, anders aan willen pakken? Waarvan heb je geleerd?
Ik zou niet meer zo snel met een zakenpartner in zee gaan. Voor de rest leer ik van elk ding. Er is geen one-size-fits-all. Elke situatie is anders. Netwerken opbouwen had ik wellicht eerder op kunnen pakken maar ook dat is hoe het destijds is gelopen. En uiteindelijk liep dat voor kort op een bepaalde manier en dan verandert de wereld (letterlijk). Dus blijven meebewegen, stilstand is achteruitgang.
Hoe ziet jouw bedrijf er over maximaal 5 jaar uit?
Over vijf jaar hoop ik vijf medewerkers rond te hebben lopen als adviseur bij bedrijven.
Een uitstapje naar muziek; wat is je favoriete nummer? En waarom?
O…die is moeilijk! Er schieten er een paar door mijn hoofd heen. Moet ik kiezen? Mmmm… ik weet het nummer maar weet titel niet. Het één na laatste nummer van het album Brave van Marillion. (naschrift: The Great Escape).
Nee…. Toch iets anders. Giant! Van The The. Daar zit een lekker opbouw in met positieve flow. Een energie-gevend nummer. Ken je het niet? Zoek maar eens op!
Waar ben je zakelijk sterk in: op welk gebied kan een ander OKA-lid bij jou langslopen, bijvoorbeeld tijdens een OKA-bijeenkomst? Of (beeld)bellen in dit geval.
Ik kan heel goed orde scheppen in chaos. Heb daarbij snel door waar efficiëntie verloren gaat. Wat makkelijker en eenvoudiger kan. De branche maakt niet uit. Ik heb veel klanten in de industrie en infra. Maar bijvoorbeeld ook scholen. Mijn opdrachtgevers liggen qua inhoud/werk vaak ver uit elkaar. Dus heb je een probleem, maar kan je de vinger er niet opleggen? Neem gerust contact op!
Waar zou je zelf goede raad over willen ontvangen/ontwikkelen en kan een OKA-lid jou benaderen?
Van de overstap van nog één personeelslid aannemen naar groei. Iemand zei mij vorig jaar: je moet meer klanten aannemen. Maar de declarabele uren die ik maak zijn toch tijdens kantooruren, dus 40-50 uur in de week. Om die overstap te maken ben ik wel benieuwd hoe je dat moet aanpakken. Want als ik acquisitie doe, heb ik geen declarabele uren en andersom. Als ik iemand moet inwerken, ben ik daar tijd aan kwijt en zelf niet inzetbaar. Dus vooral praktisch gezien. Hoe realiseer je dan die groei? Moet ik dan naar bank voor lening? Terwijl ik voor autonome groei ben. Hoe heeft iemand anders dat gedaan? Kom maar door!?
Wie is je grootste voorbeeld en waarom?
(Het blijft heel lang stil)…. Mag ik ook niemand zeggen? Een tijdje terug heb ik de documentaire gezien over Bill Gates; interessant maar ik zie dat dan toch weer niet als voorbeeld. Momenteel lees ik biografie van Richard Branson maar ook hem zie ik niet als rolmodel voor mij. Nee, ik heb nog niemand gevonden die ik zo bewonder om mijn grote voorbeeld te noemen.
Waarom ben je lid van de OKA? En heb je suggesties/tips voor het bestuur?
Ik ben lid van de OKA omdat ik het een leuke, gezellige club vind. Leuke, interessante lezingen. En ik kan er ook wat halen. En wat brengen. Kortom en gezellig netwerk en een brede vertegenwoordiging.
Wat mij ook aanspreekt is dat het informeel is. En niet dat verplichte dat je elkaar ‘moet aanbevelen’ en omzet ‘moet maken’. Wat ik erg leuk vind is dat er meer ruimte is om jezelf voor te voorstellen, bijvoorbeeld door het structureel laten terugkomen van de ‘OKA-10 minuten’. Maar ook dit item ‘De voorzitter aan de thee met…’. Wat mij betreft mag de frequentie dan ook wel iets omhoog van het voorstellen. Het concept zal veel andere ondernemers buiten de regio van de OKA aanspreken: die willen vast ook lid worden.
De OKA wil graag de groei van jonge ondernemers stimuleren. Welke jongere medewerker binnen je bedrijf neem je de volgende OKA bijeenkomst mee?
Ik ben zelf jong genoeg en maximaal aanwezig daarmee; haha! Vorige keer heb ik wel mijn jongere collega meegenomen. Dat heb ik zelf ook als positief ervaren. Mensen zien je dan ook meer als bedrijf. Zodra het de volgende keer weer in Landvast kan, neem ik haar zeker weer mee. Het ‘verjongen’ van de OKA heeft ook te maken met netwerken en het aanspreken van het juiste publiek. Misschien dat we met online contacten ook nog een mooi slag hierin kunnen maken.
Wat vind je van dit theekransje?
Persoonlijk vind ik face-to-face prettiger. Ik vind het fijner om iemand toch echt aan te kijken en om daarmee te praten. Maar ook dat is waarschijnlijk een kwestie van wennen.
Wat wil je aan het einde van dit interview eventueel nog delen met je collega OKA-leden?
Ik deze tijd zou ik willen zeggen: houd vol, ook als het even tegen zit!